Захищаючи трудові та соціально-економічні права та інтереси членів Профспілки, з метою забезпечення належного соціального захисту працівників електроенергетичної галузі, Центральна Рада НПЕУ звернулася до НКРЕКП щодо невідповідності рівня середньої заробітної плати працівників Операторів систем розподілу, закладеного до структури тарифів цих підприємств на 2021 рік, відносно нормативної величини.
Незалежною галузевою професійною спілкою енергетиків України 5 травня 2021 року було направлено вже друге звернення на адресу Регулятора з початку року. Підставою для цих звернень є наявність невирішеного питання щодо рівня оплати праці працівників галузі після запровадження стимулюючого регулювання тарифів з початку 2021 року.
У зверненні зазначено, що НКРЕКП забезпечує ефективне функціонування та розвиток ринку електричної енергії, врегульовує питання щодо впровадження реформ в енергетичній галузі. Проте, вирішення питання забезпечення гідної оплати праці працівників галузі, потребує не меншої уваги та наполегливих дій з боку Комісії.
Профспілка активно та послідовно підтримувала необхідність запровадження стимулюючого регулювання тарифів в Україні.
Водночас Профспілка не одноразово зверталася до НКРЕКП щодо необхідності досягнення та встановлення нормативного співвідношення середньої заробітної плати для Операторів систем розподілу (далі – ОСР) відносно середньої заробітної плати в промисловості з коефіцієнтом 1,25 на момент переходу на стимулююче регулювання.
Під час затвердження НКРЕКП тарифів на розподіл електричної енергії на 2021 рік та застосування стимулюючого регулювання, витрати на оплату праці ОСР були розраховані із застосуванням демпфіруючого коефіцієнту, який на 2021 рік встановлений на рівні β = 0,25.
Внаслідок застосування коефіцієнту «β» в такому розмірі, витрати на оплату праці були збільшені лише на чверть від розрахункової нормативної величини, яка визначена «Порядком визначення витрат на оплату праці, які враховуються у тарифах на послуги з розподілу електричної енергії, передачі електричної енергії, диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, послуги постачальника універсальних послуг, виробництво теплової та виробництво електричної енергії», затвердженого Постановою НКРЕКП від 26.10.2015 року №2645 (далі – Порядок).
В середньому, витрати на оплату праці для ОСР були збільшені лише на 8% відносно 2020 року, а через дію зменшуючих загального та індивідуального показників ефективності (обумовлених стимулюючим регулюванням), фактичне зростання заробітної плати працівників ОСР складе близько 7% на протязі поточного року, що навіть менше очікуваного рівня інфляції, який відповідно до Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2021-2023 роки (затвердженого Постановою КМУ №671 від 29.07.2020), встановлено на рівні 8,1%.
За даними Державної служби статистики, рівень середньої заробітної плати в промисловості України у березні 2021 року становив вже 14995 грн.
Середня заробітна плата ОСР не промислових регіонів встановлена в тарифах на 2021 рік на рівні близько 15500 гривень, що вже за результатом І кварталу 2021 року лише на 3,64% перевищує рівень середньої заробітної плати в промисловості України.
Таким чином, встановлений на 2021 рік рівень витрат на оплату праці для ОСР не відповідає нормативній величині, передбаченої Порядком (що має становити 1,25 відносно рівня середньої заробітної плати в промисловості України), крім того зростання заробітної плати буде навіть нижчим відносно прогнозного рівня інфляції.
У зверненні наголошується, що відповідно до Порядку, факт застосування коефіцієнту «β» для обмеження зростання витрат на оплату праці (β < 1) під час щорічного перегляду витрат на оплату праці, є підставою для перегляду НКРЕКП витрат на оплату праці у структурі відповідного тарифу на протязі року.
Зважаючи на викладене у зверненні, з метою забезпечення належного соціального захисту працівників електроенергетичної галузі, Незалежна галузева професійна спілка енергетиків України запропонувала Комісії переглянути статтю «Витрати на оплату праці» тарифів на розподіл електричної енергії вже з другого півріччя 2021 року, та привести рівні оплати праці Операторів систем розподілу до нормативної величини.
На звернення Профспілки було отримано відповідь Регулятора,
у якій, серед іншого, зазначається, що тарифи для Операторів систем розподілу на 2021 рік було прийнято з урахуванням дотримання балансу інтересів між природними монополістами та споживачами електричної енергії.